Alhamdulillah , wassola tu wassala mu ala nabiyyina Muhammad SAW , wa ala alihi wa sohbihi ajmain .
Bersyukur kita umat Islam kerana masih lagi diberi kesempatan dalam menghirup udara segar yang dikurnia oleh Allah , seterusnya dapat pula kita bersama- sama menggunakannya untuk mempelajari ilmu-ilmu Al-Quran , khususnya Ilmu Dhabt dan Rasm .
Di kesempatan ini , penulis ingin memperkenalkan diri terlebih dahulu . Blog ini ditulis oleh dua orang penuntut ilmu dari Darul Quran Kuala Kubu Bharu Selangor Malaysia , arahan dari guru kami Ustaz Fadzli Bin Ibrahim bagi melengkapkan sistem pembelajaran MQA di Darul Quran . Walaupun ini dinamakan tugasan @ kerja khursus , kami akan cuba sedaya upaya untuk mengindahkan blog ini dangan segala ilmu-ilmu yang berkaitan dengan Dhabt Dan Fawassil . Kami juga amat berbesar hati jika tuan-tuan pembaca sekalian boleh memberikan komentar penambahbaikan jika dirasakan terdapat kekurangan di celah-celah perbahasan . Kerjasama yang diberikan oleh pembaca sekalian kami dahului dengan sekalung ucapan terima kasih yang tidak terhingga.
Pengenalan Ilmu Dhabt
Dhabt Al-Quran' ialah satu disiplin ilmu yang membahaskan mengenai tanda/simbol yang diciptakan oleh para Ulama' untuk membantu di dalam pembacaan Al-Quran. Contohnya tanda baris atas, bawah, dan depan, tanda sabdu, titik-titik pada huruf dan lain-lain lagi.
Pada zaman Rasulullah s.a.w dan para Sahabat r.a, Al-Quran ditulis tanpa apa-apa tanda/simbol seperti baris dan titik. Huruf-huruf Hijaiyah (seperti 'ba', 'ta', 'tsa', 'jim' dll) ditulis tanpa titik. Kebanyakan umat Islam ketika itu, mahir dan menguasai ilmu bahasa arab. Ini membolehkan mereka membaca tulisan Al-Quran walaupun tanpa titik, baris, dan simbol-simbol lain.
Dari sudut bahasa :
-Sampai matlamat dalam memelihara sesuatu perkara
Dari sudut istilah :
-Suatu ilmu yang memberi tanda kepada huruf-huruf Al-Quran dari segi harakah(baris), sukun(tanda mati), syaddah(sabdu),mad (panjang)dan lain-lain lagi.
Dhabt terbahagi kepada 2 bahagian iaitu ;
1. Nuqtah I’rab - ialah suatu tanda yang menunjukkan harakah(baris), sukun(mati), syadd(sabdu), mad(panjang) atau sebagainya.
2. Nuqtah I’jam - ialah suatu tanda yang menunjukkan zat-zat huruf bagi membezakan mu’jam dan muhmal seperti titik pada huruf ba’ disebelah baah, ta’ dua titik sebelah atas dan tha’ tiga titik di sebelah atas dan begitulah seterusnya.
Pencipta atau penulis pertama bagi Ilmu Dhabt ;
Khilaf ulama dalam menentukan siapakah pencetus penulisan baris :
Pendapat 1 : Khallil Bin Ahmad
Pendapat 2 : Nashr Bin ‘Asim Dan Yahya Bin Yu’mar
Pendapat 3 : ‘Abdullah Bin Abi Ishak Al-Hadrami
Pandangan yang shahih :
Para ulama’ lebih condong mengatakan orang pertama yang mencipta nuqtah I’rab ialah Abul Aswad Ad-Duali atas arahan Zaid yang menjadi gabenor di Basrah pada masa itu di bawah tampuk pimpinan Khalifah Muawiyyah bin Abu Sufyan.
Bagaimana kisah terciptanya penulisan ini ?
Menurut cerita mengenainya bahawa Amirul Mukminin Muawiyah bin Abi Sufiyan telah menulis kepada Zaid ibn Abi Zaid yang menjadi gabenor Basrah waktu itu meminta beliau arahkan anaknya Ubaidullah bin Zaid datang mengadapnya. Beliau dapati dalam pertuturannya beberapa kesalahan dalam tatabahasa. Muawiyah telah menghantar Abdullah pulang dan bersamnya sepucuk surat kepada ayahnya. Di dalamnya Zaid dikecam kerana membiarkan anaknya bertutur tanpa menurut tatabahasa yang betul.
Setelah membaca surat itu Zaid pun memanggil Abul Aswad seraya berkata kepadanya "sesungguhnya bangsa-bangsa A'jam itu telah merosakkan bahasa Arab".Tidakkah dapat anda mereka sesuatu yang dapat orang ramai mengawal bahasa mereka dengan baik dan membaca dengan betul ayat-ayat suci Al-Quran. Tetapi Abul Aswad enggan memenuhi permintaan itu dengan sesuatu sebab yang tertentu.
Lalu Zaid menyuruh seorang lelaki duduk di tepi jalan menunggu Abul Aswad lalu katanya kepada orang itu : "bila Abul Aswad lalu di hadapanmu, hendaklah kamu baca sesuatu dari ayat Al-Quran dan buat-buat silap dalam bacaan itu". Orang itu pun duduk di tepi jalan yang selalu dilalui oleh Abul Aswad. Apabila dia melihatnya melintas di situ dia pun membaca surah at-Taubah dengan membaca "rasuliha" tidak "rasuluha"(menurut baris yang betul).
Tatkala Abul Aswad mendengar bacaan itu dia rasa terperanjat dan terharu. Beliau pun tergesa-gesa berjumpa semula dengan Zaid seraya berkata :"Baiklah ! saya sanggup memenuhi permintaan anda . Saya fikir baik saya mulakan dengan "mengi'rabkan" Al-Quran, ertinya membetulkan bacaan supaya tidak berlaku "lahan".
Selepas itu Abul Aswad telah memilih seorang lelaki dari qabilah Abul Qias seraya berkata kepadanya:"engkau bawa semua mushaf dan suatu bekas berisi cat yang warnanya berlainan dari warna mushaf itu. Bila aku buka kedua bibirku letakkan titik sebelah di atas huruf itu dan bila aku himpunkan keduanya hendaklah anda letakkan titik sebelah depannya dan bila aku pecahkan dia letakkan satu titik sebelah bawahnya. Bila aku turutkan "harakah" itu dengan dengung , (tanwin), letakkan dua titik" . Beliau telah memulakan usaha itu dari awal mushaf sehingga akhirnya.
Selepas itu Abul Aswad telah memilih seorang lelaki dari qabilah Abul Qias seraya berkata kepadanya:"engkau bawa semua mushaf dan suatu bekas berisi cat yang warnanya berlainan dari warna mushaf itu. Bila aku buka kedua bibirku letakkan titik sebelah di atas huruf itu dan bila aku himpunkan keduanya hendaklah anda letakkan titik sebelah depannya dan bila aku pecahkan dia letakkan satu titik sebelah bawahnya. Bila aku turutkan "harakah" itu dengan dengung , (tanwin), letakkan dua titik" . Beliau telah memulakan usaha itu dari awal mushaf sehingga akhirnya.
Setelah itu lahirlah zaman Abbasiyah lahir Imam An-Nahri Khalil bin Ahmad Al-Basri. Beliau telah mengubahsuai nuqtah yang direka oleh Abul Aswad dan dijadikan seperti bentuk yang ada sekarang. Beliau telah memperbaharui dan mempercantikkan lagi dengan meletakkan alamat-alamat seperti :
Fathah – alif kecil yang melintang (-)
Dhummah - wau kecil (,)
Kasrah - ya kecil (ى )
Saddah - diambil dari kepala (ش)
Sukun - diambil dari kepala (خ)
p/s : tetapi ada pendapat yang kata alamat-alamat bagi ismam, saddah ,
sukun, ikhtilas ni adalah lepas zaman Abasiyah (waallahu a’lam)
Bab 6:Hamzah
Perbahasan tentang huruf hamzah mempunyai lima bahagian iaitu;
1)Bentuk
2)Warna
3)Baris
4)Keadaan
5)Tempat
Pertama:Bentuk
ثم امتحن موضعه بالعين حيث استقرت ضعة دون مين
كعامتوا في آمنوا والسوع في السوء والمسئ كالمسيع
وخصت العين لما بينهما من شدة وقرب مخرجيهما
لأجل ذا خطت عن الثقات عينا من الكتاب والنجاة
Ulama berselisih pendapat pada keadaan huruf hamzah:
Mazhab pertama:Bentuk bulat seperti titik (.) sama ada ketika tahqiq atau tashil-mazhab ini adalah mazhab Ahli Nuqoth
Mazhab Kedua:bentuk ain kecil seperti (ع).-
mazhab ini adalah mazhab Ahli Nahu dan ahli penulisan
Kedua:Warna
القول في الهمز وكيف جعلا. محققا ورد أومسهلا
فضبط ما حقق بالصفراء. نقط وما سهل بالحمراء
وذا الذي ذكرت في المسهل. سهل بين بين أو بالبدل
إذا تحرك ففي مؤجلا. وبابه فوقه إن أبدلا
وهكذا بألف من لاهب. لمن إلى الياء قراء ذهب
-Hamzah diwarnakan pada enam tempat :
1)Tahqiq contohnya (أخذ)
2)Tashil baina baina contohnya (أرأيت)
3)Ibdal huruf yang berbaris contohnya (لئلا) . –untuk qiraat ibdal.
4)Ibdal huruf mad contonya (أرأيت) . – untuk qiraat ibdal.
5)Huruf yang dinaqalkan harakatnya ( قد أفلح) .– untuk qiraat naqal.
6)Huruf yang dihazafkan harakatnya( شاءأنشرة)– untuk qiraat isqath.
Ulama bersepakat meletakkan baris pada huruf hamzah pada enam tempat :
1)Tahqiq
2)Tashil baina baina
3)Gugur harakat hamzah
4)Huruf yang dinaqalkan harakatnya(jika ia sukun sahih)
5)Tanwin yang menaqalkan lafaznya bukan tulisan
6)Ibdal huruf berbaris-ada dua pendapat:
-hazafkan barisnya
-letakkan baris dan ini yang diamalkan
~Jika ibdal huruf mad dihazafkan juga barisnya mempunyai enam jenis;
1)Mufrad contohnya (أرأيت) . – untuk qiraat ibdal.
>Pada jenis yang ketiga : dihazafkan hamzah dan barisnya
* Qila - diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah (yangdiamal).
* Qila - tidak diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah.
>Pada jenis yang keempat : dihazafkan hamzah dan barisnya dan tidak diletakkan matthoh (~) pada tempat hamzah kecuali pada mad seperti (ءآلان)(yang diamal).
>Pada jenis yang kelima dan keenam : dihazafkan hamzah dan barisnya dan tidak diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah.
Keempat: Keadaan
وكل ما من همزتين وردا. في كلمة بصورة قد أفردا
فقيل صورة للأولى منهما. وقيل بل هي الى ثانيهما
وذا الأخير اختير في المتفقين. وأول الوجهين في المختلفين
>Pertama : Hamzah mufrad > ada rumah :
1)' ا ' (سأل)
2)'و' (لؤلؤ)
3) ي (بارئكم)
>tiada rumah
1)awal( ءادم)
2)tengah(لرءوف)
3)akhir (السماء)
>Kedua : Jamak > wajib menghazafkan salah satu rumah sama ada yang berbeza baris (أئفكا) atau yang sama baris (ءأنذرتهم) .
*Ulama berselisih pendapat pada menghazafkan rumah hamzah :
1)Al-Farra’ : kekalkan rumah hamzah yang pertama dan hazafkan yang kedua
2)Al-Kisaie : kekalkan rumah hamzah yang kedua dan hazafkan yang pertama.
3)Ulama Dhobt : menerima kedua pendapat diatas dengan menggunakan pendapat Al-Farra’ ketika berbeza baris hamzah dan pendapat Al-Kisaie ketika bersepakat baris hamzah (ءأنذرتهم).
وآلهتنا في الزخرف ....................
وقوله آمنتم مستفهما. الحكم فيهن كما تقدما
لكن بعد ألف ألحقتا. حمراء مثل هذه إن أنت
جعلت هذه هي الملينة. وإن جعلتها هي المسكنة فالألف الحمراء قبل الحقن. وانقط عليها أو بنقط. عوضن
>Ketiga : Jamak tiga hamzah > hanya ditulis satu rumah hamzah.
*Banyak mazhab yang menerangkan tentang penulisannya namun hanya diterangkan tiga mazhab :
1) hazaf rumah hamzah pertama, diletakkan rumah pada hamzah kedua dan diletakkan alif kecil pada rumah yang ketiga. (yang diamal)
2) hazaf rumah hamzah pertama, diletakkan alif kecil pada rumah yang kedua dan diletakkan alif pada rumah yang ketiga.
3) hazaf rumah hamzah pertama dan kedua diletakkan alif pada rumah yang ketiga.
Kelima:Tempat
وكل ما وجدته من نبر من غير صورة فضع في السطر
-Jika tiada rumah maka letak atas garisan sama ada >
1) awal( ءادم)
2) tengah(لرءوف)
3) akhir (السماء)
-Jika ada rumah ia >
1) dipisah (شطئة) (yang diamal)
2)disambung
وما بشكل فوقه ما يفتح. مع ساكن وما بكسر يوضح
............................. من تحت والمضموم فوقه ألف
-Jika berbaris atau sukun maka letak hamzah diatas rumahnya sama ada alif (أخذ) , waw (يكلؤكم) atau ya (لئلا) .
Jika berbaris kasrah maka letak hamzah dibawah rumahnya rumahnya sama ada alif(إنا) , waw (اللؤلؤ) atau ya (إنا).
وقبل ذي الكحلاء أيضا تجعل. حمرا على مذهب من قد يفصل
لدى اتفاق واختلاف بعده. وإن تشاء عوضها بمده
Bagi bacaan yang disertakan dengan idkhol, ada dua cara tulisan iaitu;
1)meletakkan alif kecil (ء'أنذرتهم)~yang diamalkan
2)meletakkan 'dash' (ء-أنذرتهم)
Perbahasan tentang huruf hamzah mempunyai lima bahagian iaitu;
1)Bentuk
2)Warna
3)Baris
4)Keadaan
5)Tempat
Pertama:Bentuk
ثم امتحن موضعه بالعين حيث استقرت ضعة دون مين
كعامتوا في آمنوا والسوع في السوء والمسئ كالمسيع
وخصت العين لما بينهما من شدة وقرب مخرجيهما
لأجل ذا خطت عن الثقات عينا من الكتاب والنجاة
Ulama berselisih pendapat pada keadaan huruf hamzah:
Mazhab pertama:Bentuk bulat seperti titik (.) sama ada ketika tahqiq atau tashil-mazhab ini adalah mazhab Ahli Nuqoth
Mazhab Kedua:bentuk ain kecil seperti (ع).-
mazhab ini adalah mazhab Ahli Nahu dan ahli penulisan
Kedua:Warna
القول في الهمز وكيف جعلا. محققا ورد أومسهلا
فضبط ما حقق بالصفراء. نقط وما سهل بالحمراء
وذا الذي ذكرت في المسهل. سهل بين بين أو بالبدل
إذا تحرك ففي مؤجلا. وبابه فوقه إن أبدلا
وهكذا بألف من لاهب. لمن إلى الياء قراء ذهب
-Hamzah diwarnakan pada enam tempat :
1)Tahqiq contohnya (أخذ)
2)Tashil baina baina contohnya (أرأيت)
3)Ibdal huruf yang berbaris contohnya (لئلا) . –untuk qiraat ibdal.
4)Ibdal huruf mad contonya (أرأيت) . – untuk qiraat ibdal.
5)Huruf yang dinaqalkan harakatnya ( قد أفلح) .– untuk qiraat naqal.
6)Huruf yang dihazafkan harakatnya( شاءأنشرة)– untuk qiraat isqath.
* Tahqiq diletakkan titik berwarna kuning
* Tashil baina baina atau ibdal huruf berbaris diletakkan titik berwarna merah
* Ibdal huruf mad,huruf yang dinaqalkan hurufnya atau huruf yang dihazafkan harakatnya tidak diwarnakan titiknya.
Ketiga:Baris
وهمز آلان إذا ما أبدلا. وبابه مط عليه جعلا
ولك في ءأنت أن أن تعتبره. وبابه ولا تقس شا أنشره
وهمز آلان إذا ما أبدلا. وبابه مط عليه جعلا
ولك في ءأنت أن أن تعتبره. وبابه ولا تقس شا أنشره
Ulama bersepakat meletakkan baris pada huruf hamzah pada enam tempat :
1)Tahqiq
2)Tashil baina baina
3)Gugur harakat hamzah
4)Huruf yang dinaqalkan harakatnya(jika ia sukun sahih)
5)Tanwin yang menaqalkan lafaznya bukan tulisan
6)Ibdal huruf berbaris-ada dua pendapat:
-hazafkan barisnya
-letakkan baris dan ini yang diamalkan
~Jika ibdal huruf mad dihazafkan juga barisnya mempunyai enam jenis;
1)Mufrad contohnya (أرأيت) . – untuk qiraat ibdal.
2)Terhimpunnya hamzah dalam satu kalimah dan yangkeduanya adalah hamzah wasal contohnya(ءآذكرين) .
3)Terhimpunnya hamzah dalam satu kalimah dan yangkeduanya bukanlah hamzah wasal dan selepasnya sukun contohnya (ءأنذرتهم).
~untuk qiraat ibdal
4)Terhimpunnya hamzah dalam satu kalimah dan selepasnya harakah a’ridhoh contohnya(ءآلان) . – untuk qiraat ibdal dan naqal.
5)Terhimpunnya hamzah dalam satu kalimah dan selepasnya harakah asliah contohnya(ءألد) – untuk qiraat ibdal.
6)Terhimpunnya hamzah dalam dua kalimah contohnya(شآء أنشرة) .
>Pada jenis yang pertama dan kedua : dihazafkan hamzah dan barisnya dan diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah.
>Pada jenis yang ketiga : dihazafkan hamzah dan barisnya
* Qila - diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah (yangdiamal).
* Qila - tidak diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah.
>Pada jenis yang keempat : dihazafkan hamzah dan barisnya dan tidak diletakkan matthoh (~) pada tempat hamzah kecuali pada mad seperti (ءآلان)(yang diamal).
>Pada jenis yang kelima dan keenam : dihazafkan hamzah dan barisnya dan tidak diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah.
Keempat: Keadaan
وكل ما من همزتين وردا. في كلمة بصورة قد أفردا
فقيل صورة للأولى منهما. وقيل بل هي الى ثانيهما
وذا الأخير اختير في المتفقين. وأول الوجهين في المختلفين
>Pertama : Hamzah mufrad > ada rumah :
1)' ا ' (سأل)
2)'و' (لؤلؤ)
3) ي (بارئكم)
>tiada rumah
1)awal( ءادم)
2)tengah(لرءوف)
3)akhir (السماء)
>Kedua : Jamak > wajib menghazafkan salah satu rumah sama ada yang berbeza baris (أئفكا) atau yang sama baris (ءأنذرتهم) .
*Ulama berselisih pendapat pada menghazafkan rumah hamzah :
1)Al-Farra’ : kekalkan rumah hamzah yang pertama dan hazafkan yang kedua
2)Al-Kisaie : kekalkan rumah hamzah yang kedua dan hazafkan yang pertama.
3)Ulama Dhobt : menerima kedua pendapat diatas dengan menggunakan pendapat Al-Farra’ ketika berbeza baris hamzah dan pendapat Al-Kisaie ketika bersepakat baris hamzah (ءأنذرتهم).
وآلهتنا في الزخرف ....................
وقوله آمنتم مستفهما. الحكم فيهن كما تقدما
لكن بعد ألف ألحقتا. حمراء مثل هذه إن أنت
جعلت هذه هي الملينة. وإن جعلتها هي المسكنة فالألف الحمراء قبل الحقن. وانقط عليها أو بنقط. عوضن
>Ketiga : Jamak tiga hamzah > hanya ditulis satu rumah hamzah.
*Banyak mazhab yang menerangkan tentang penulisannya namun hanya diterangkan tiga mazhab :
1) hazaf rumah hamzah pertama, diletakkan rumah pada hamzah kedua dan diletakkan alif kecil pada rumah yang ketiga. (yang diamal)
2) hazaf rumah hamzah pertama, diletakkan alif kecil pada rumah yang kedua dan diletakkan alif pada rumah yang ketiga.
3) hazaf rumah hamzah pertama dan kedua diletakkan alif pada rumah yang ketiga.
Kelima:Tempat
وكل ما وجدته من نبر من غير صورة فضع في السطر
-Jika tiada rumah maka letak atas garisan sama ada >
1) awal( ءادم)
2) tengah(لرءوف)
3) akhir (السماء)
-Jika ada rumah ia >
1) dipisah (شطئة) (yang diamal)
2)disambung
وما بشكل فوقه ما يفتح. مع ساكن وما بكسر يوضح
............................. من تحت والمضموم فوقه ألف
-Jika berbaris atau sukun maka letak hamzah diatas rumahnya sama ada alif (أخذ) , waw (يكلؤكم) atau ya (لئلا) .
Jika berbaris kasrah maka letak hamzah dibawah rumahnya rumahnya sama ada alif(إنا) , waw (اللؤلؤ) atau ya (إنا).
وقبل ذي الكحلاء أيضا تجعل. حمرا على مذهب من قد يفصل
لدى اتفاق واختلاف بعده. وإن تشاء عوضها بمده
Bagi bacaan yang disertakan dengan idkhol, ada dua cara tulisan iaitu;
1)meletakkan alif kecil (ء'أنذرتهم)~yang diamalkan
2)meletakkan 'dash' (ء-أنذرتهم)
Comments
Post a Comment